PAZARLAMACILIK SÖZLEŞMESİ 'Örnek Akademik Çalışma'
Tez/Bitirme Projesi Danışmalığı için: Whatsapp İletişim: 0555 036 46 25sosyalbilimlertezyaz@gmail.com
PAZARLAMACILIK SÖZLEŞMESİ
Hukuk
Bitirme Çalışması
AV. KAAN MAHMUT ERDEM
ÖRNEK ÇALIŞMADIR. ÇALIŞMANIN BİR KISMI YAYIMLANMAKTADIR.
ÖZET
6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu
448.hükmü uyarınca pazarlamacılık sözleşmesi tanımlanmış olup, pazarlamacının
sürekli ve bağımlı bir şekilde, bir ticari işletme sahibi işveren hesabına ve
işletmesinin dışında, yapılması gereken her türlü işletme aracılık etmeye veya
işverenle aralarında yazılı bir antlaşma varsa, bu antlaşmada belirtilen işleri
yapmaya yetkilendirilmiş kişidir. Bu bağlamda pazarlamacının asli edimi ticari
işletme sahibi işveren hesabına araçlık etmek veya yazılı sözleşmede belirtilen
hususlara riayet etmeyi üstlenmektir. Buna karşılık işverenin asli edim yükümü
ise pazarlamacıya belirli bir ücreti ödemektir.
Hizmet sözleşmesinin bir türü olarak
düzenlenen pazarlamacılık sözleşmesi Türk Borçlar Kanunu’nda düzenlenen tipik
bir sözleşmedir. İşveren ile pazarlamacının karşılıklı ve birbirine uygun irade
beyanları ile kurulan bir sözleşmedir. Pazarlamacılık sözleşmesi özel hukuk
sözleşmesi niteliğine haizdir ve rızai, sürekli bir borç ilişkisi yaratan bir iş
görme sözleşmesidir. Türk Borçlar Kanunu madde 448 kapsamında pazarlamacı
işverene karşı bir iş görme edimini üstlendiğinden şahsa bağlı bir iş görme
sözleşmesi olarak adlandırmak mümkündür.
Dolayısıyla bu sözleşmeye ilişkin
bölümde özel hüküm bulunmayan hallerde hizmet sözleşmesinin genel hükümleri
uygulanmalıdır. Nitekim bu hususTBKm.469’dada açıkça ifadeedilmektedir.Bununyanısıra,İşKanunukapsamında
birpazarlamacılıksözleşmesininsözkonusuolmasıhalindebuKanundayeralanhükümler de
uygulama alanıbulacaktır.
Anahtar Kelimeler:
Pazarlamacılık sözleşmesi, pazarlamacı tacir, İş Kanunu, Türk Borçlar Kanunu
İÇİNDEKİLER
BÖLÜM I
PAZARLAMACILIK SÖZLEŞMESİNİN ÖZELLİKLERİ VE HÜKÜMLERİ
KISALTMALAR
AÜHFD : Ankara Üniversitesi
Hukuk FakültesiDergisi
BATİDER : Banka ve
Ticaret HukukuDergisi
BK : 818 sayılı
BorçlarKanunu
Bkz. : Bakınız
İşK. :
İş Kanunu
MÜHFD :
Marmara
Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
TBK : 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu
TMK :
4721 sayılı Türk Medeni Kanun’u
TTK :6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu
S. :
Sayı
s. :
sayfa numarası
SDÜHFD : Süleyman Demirel
Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
Vd. :
ve devamı
GİRİŞ
Pazarlamacılık sözleşmesi, 6098
sayılı Türk Borçlar Kanunu’nun 448.maddesinde düzenlenmiş olan bir hizmet
sözleşmesi olup sözleşmeni tanımı, kurulması, tarafların edim borcu, yükümlülük
ve yetkileri ile sözleşmenin sona ermesine ilişkin özel hükümler yer
almaktadır. Ticari işletmelerin Türk Ticaret Kanunu md.11 de tanımlanmıştır.Türk
Ticaret Kanunu md.11 uyarınca sayılan unsurlar bir işletmenin ticari işletme
sayılabilmesi için gerekli ve zorunlu unsurların neler olduğunu hüküm altına
almış olup, bahsi geçen zorunlu unsurları taşımayan işletmelerin ticari işletme
niteliğine haiz olmayacağı belirtilmiştir. Dolayısıyla bu tür işletmeler
açısından pazarlamacı çalıştırılması Kanunun açık hükmü uyarınca mümkün
gözükmemektedir.
Buna göre tacir veya tacirin tüzel
kişiliği niteliğine haiz olması durumunda ticari işletmenin faaliyetleri tüzel
kişiliğin yetkili organları tarafından yürütülmektedir. Ticari işletmeler kâr
marjını artırmak amacıyla faaliyetlerinin geniş çevreler yayılmasını isterler.
Bu noktada tacirin tek başına işletmeye ilişkin işlemleri yapması mümkün
gözükmemekte olup yardımcı kişilere ihtiyaç duyulmaktadır.
Tacirler işletmenin faaliyet alanları
dışındaki bölgelere bir ticari temsilci atayarak şube açma yoluna
gidebilirler.Ancak bu ciddi maliyet gerektiren riskli bir iş olduğundan tacirler
bu bölgelerde bağımlılık prensibi çerçevesinde, sürekli faaliyette bulunan
“pazarlamacı” olarak adlandırılan tacir yardımcılarından faydalanmaktadırlar.
Pazarlamacı kişi, ticari işletmeyi ilgilendiren işletme kapsamındaki işlemleri
işverenin ödeyeceği belli bir ücret karşılığında tacir hesabına bizzat yapmayı
üstlenen kişi olarak tanımlanabilir. Türk Borçlar Kanunu md.448 uyarınca
pazarlamacının tanımını yapmamış ancak sözleşmeye ilişkin bir tanım vermiştir.
Bu tanımdan yola çıkarak pazarlamacılık sözleşmesinin bu şekilde
tanımlanabilir.
Bu çalışmada pazarlamacılık
sözleşmesi hukuki boyutuyla ele alınacak olup, Türk Borçlar Kanunu md. 448 hükmünden
yola çıkılarak pazarlamacılık sözleşmesinin tanımı, unsurları, tarafların
yükümlülük ve yetkileri, sözleşmenin konusu ve kapsamı, pazarlamacılık
sözleşmesine uygulanacak hükümler ele alınacaktır. Ayrıca doktrinde tartışma
konularına da değinilerek pazarlamacının ayırt edici unsurları ve ticari
temsilci ayrıca diğer kişilerden farklı yönlerine değinilecek olup son bölümde
sözleşmenin sona ermesine ilişkin hükümler çerçevesinde sona erme nedenleri
üzerinde durulması planlanmaktadır.
.
BÖLÜM I
PAZARLAMACILIK
SÖZLEŞMESİNİN ÖZELLİKLERİ VE HÜKÜMLERİ
1.1.PAZARLAMACILIK SÖZLEŞMESİNİN KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ
6098 sayılı Türk
Borçlar Kanunu 448.maddesi uyarınca pazarlamacılığın hukuki temelini oluşturan pazarlamacılık
sözleşmesi tanımlanmıştır. Buna göre “pazarlamacılık
sözleşmesi; pazarlamacının sürekli olarak, bir ticari işletme sahibi işveren
hesabına ve işletmesinin dışında, her türlü işlemin yapılmasına aracılık etmeyi
veya yazılı anlaşma varsa, bu anlaşmada belirtilen işleri yapmayı, işletme
sahibi işverenin de buna karşılık ücret ödemeyi üstlendiği sözleşmedir”
(TBK m. 448). Hüküm uyarınca pazarlamacılık sözleşmesi, pazarlamacının belli
bir ücret karşılığında[1]
süreklilik arz edecek şekilde, tacir hesabına işletme faaliyetleri kapsamında
yer alamayan her türlü işlemin yapılmasına aracılık edecek şekilde, tacirle
aralarında pazarlamacılık anlaşması varsa anlaşma doğrultusunda hareket etmek
suretiyle iş edimi görmeyi üstlendiği sözleşmedir[2].
İlgili kanun maddesi ve devamında pazarlamacılık sözleşmesinin unsurlarına da
yer verilmiş olup, tarafların hak ve yükümlülüklerine ve sözleşmenin sona
ermesine ilişkin hükümler yer almaktadır.[3]
1.2. PAZARLAMACILIK SÖZLEŞMESİNİN UNSURLARI
1.2.1.Ticari işletmenin
Varlığı ve Tacire Bağı Olmak
Türk Borçlar Kanunu uyarınca
pazarlamacının ticari işletme sahibi olan tacir hesabına ve işletme
faaliyetlerinin dışında her türlü işlemi yapması hüküm altına alınmıştır[4]
(TBK m.448). Anılan madde uyarınca Türk Ticaret Kanunu madde 11 kapsamında
pazarlamacılar sadece ticari işletme[5]
içeriği haiz işletmeler açısından görevlendirilebilirler. Bu madde uyarınca “esnaf işletmesi için öngörülen sınırı aşan
düzeyde gelir sağlamayı hedef tutan faaliyetlerin devamlı ve bağımsız şekilde
yürütüldüğü işletmeler, ticari işletmedir. Türk Ticaret Kanunu md.11
uyarınca sayılan unsurlar bir işletmenin ticari işletme sayılabilmesi için
gerekli ve zorunlu unsurların neler olduğunu hüküm altına almış olup, bahsi
geçen zorunlu unsurları taşımayan işletmelerin ticari işletme niteliğine haiz
olmayacağı belirtilmiştir.Dolayısıyla bu tür işletmeler açısından pazarlamacı
çalıştırılması Kanunun açık hükmü uyarınca mümkün gözükmemektedir[6].
1.2.2.
Bağımlılık Unsuru
Bağımlılık unsuru, pazarlamacı
olarak adlandırılan kişinin işverenin yönetim ve gözetimi altında; onun emir ve
talimatları çerçevesinde bir iş görme edimini yerine getirmesidir[7].
Pazarlamacılık sözleşmesinin Türk Borçlar Kanunun kapsamında madde 393/1
kapsamında hizmet sözleşmesinin[8]
bir türü olarak değerlendirilmesi mümkündür.
Bu bağlamda önem arz eden husus pazarlamacının belirli
veya belirsiz süreyle çalışan bir kişi olduğu dikkate alınmaksızın, Kanunun
ifadesiyle işveren hesabına ve
işletmesinin dışında, her türlü işlemin yapılmasına aracılık etmeyiüstlenen
kişinin Türk Borçlar Kanunu 448.madde kapsamında değerlendirilebilmesi için
işverene bağımlı olarak[9]
iş görmesi gerekmektedir.Bağımlılık unsuru, Türk Borçlar Kanunu’nun 393.maddesi
gereği hizmet sözleşmesinin temel unsurudur[10].
Bağımlılığın kapsam ve derecesi işçinin işletme içindeki konumu, işin niteliği
ve iş görme ediminin kapsamı yönünden bağımlılığın kapsam ve derecesi farklılık
arz etmektedir.
1.2.3. Başkasına Ait İş
Görmek
Türk Borçlar Kanunu 448.maddesi
uyarınca pazarlamacılar, işveren hesabına ve işletmenin dışında her türlü
işlemin yapılmasına aracılık etmek ve/veya yazılı anlaşma ile belirlenmiş
işlemleri yapmakla görevlendirilen kişilerdir (TBK m.448). Bu hüküm uyarınca
pazarlamacıların asli yükümlülükleri işveren hesabına işletmenin dışında
hareket etmek veya varsa yazılı anlaşmada belirtilen hususlar doğrultusunda
hareket etmektir[11].
[1]KARAHAN, S. Ticari İşletme Hukuku, Yirmi ikinci
Baskı. Konya: Mimoza Yayınevi. Karasu, R. (2008). Türk ticaret kanunu ve Türk
Ticaret Kanunu Tasarısına göre Acentenin Denkleştirme Talebi. AÜHFD, C. 57, S.
4, 2007, s.21.
[2]AKKURT, S. S. Türk özel hukukunda iş sözleşmesi
ile eser sözleşmesinden kaynaklanan başlıca yükümlülükler ve anılan
sözleşmelerin ayırt edilmesi. DEÜHFD, C. 10, S. 2, 2008, s.56.
[5]CENTEL, T. Türk Borçlar Kanunu’nda hizmet
sözleşmelerinin tanımı ve kurulması. TİSK Akademi, C. 6, S. 12, 2001, 123.
[6]Sözleşme özgürlüğü prensibi
çerçevesinde Türk Ticaret Kanunun madde 11 uyarınca ticari işletme niteliğine
haiz olmayan işletmeler açısından işletmeye ilişkin ve işletme dışındaki
faaliyetlerin yürütülmesi için pazarlamacıya benzer bir yardımcı tayin
edilebilir. Ancak Türk Borçlar Kanunu 448.maddenin açık hükmü karşısında bu
kişilerin pazarlamacı olarak adlandırılması için öncelikle ortada faaliyette
bulunan bir ticari işletme ve bu ticari işletmeyi işletenin yani tacirin
bulunması şarttır. Ancak ticari işletme niteliğine sahip olmayan işletmeler açısından
tacirden de bahsedilemeyeceği için tacir pazarlamacının bu kapsamda iş edimi
görmesi mümkün değildir.
[7]DEMİRKAPI, Ertan, Pazarlamacının Garanti
Yükümlülüğü Açısından “Kendi Müşteri Çevresi” Kavramı ve Eleştirisi, Ersin
Çamoğlu’na Armağan, İstanbul, 2013.
[8]İNCİROĞLU, Lütfi, Güncel Yargıtay Kararları
Işığında Açıklamalı Yeni İş Kanunu, Sorulu-Cevaplı ve Uygulamalı, Legal
Yayıncılık, Mayıs 2006.
[9]İşverene bağımlı olması ile
kastedilen pazarlamacının tacirin talimatlarıyla hareket etmesi demektir. Başka
bir deyişle nerede, ne zaman ve kimlerle çalışacağına işverenin karar vermesi
gerekmektedir. Bu kapsamda işverenin pazarlamacıya çıkartacağı bir plan ve
program dahilinde hareket edilmesi gerekmektedir. Ayrıca diğer önemli bir husus
pazarlamacının yaptığı/yapacağı işler ve müşteri çevresinde hakkında bilgi
vermek zorunluluğu bulunmaktadır.
[11]YILMAZ, Ejder, Genel Kanun-Özel Kanun İlişkisi
(Türk Borçlar Kanunu ve İş Kanunu Bağlamında), Sicil (İş Hukuku Dergisi),
Haziran 2011 (s. 22 vd.)
Yorumlar
Yorum Gönder