KENTSEL DÖNÜŞÜM FAALİYETİNİN HUKUKİ NİTELİĞİ




Yüksek Lisans Tezi/Bitirme Projesi Danışmalığı için

İletişim: 0555 036 46 25


Sitemizi ziyaret edin: tezprojeyaz.wix.com/tezproje

İnstagram: @tezprojedanısmanlıgı


Çalışmaya ilişkin bir sorularınız varsa yorumlar bölümünden yazabilir veya bana mail atabilirsiniz:
kaanmahmuterdem@gmail.com

KENTSEL DÖNÜŞÜM FAALİYETİNİN HUKUKİ NİTELİĞİ

Av. Kaan Mahmut ERDEM[1]



İÇİNDEKİLER




ÖZET

“KENTSEL DÖNÜŞÜM FAALİYETİNİN HUKUKİ NİTELİĞİ”
Ad-Soyad
Kentsel dünüşüm kavramı, kentsel yenileme, düzenleme ve canlandırma kavramaları ile kullanılmaktadır. Bu bağlamda kentsel dönüşüm kavramının ortaya çıkmasında özellikle büyük kentlerde kalabalığın artması ve altyapı sorunlarının da bu noktada ortaya çıkması ile tartışılmaya başlanılmış ve kentin tekrar dizaynı için hükümet politikalarının genel adı olarak belirtilebilir. Türkiye’de Kentsel dönüşüm de özellikle 2000’li yılların başında büyük kentlerde ortaya çıkan çarpık kentleşme ve alt yapı sorununun ortadan kaldırılması amacı ile devlet politikası olarak benimsenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Kentsel Dönüşüm, mevzuat, imar, belediye

ABSTRACT

LEGAL CHARACTERİSTİC OF URBAN REGENERATİON
Name surname
The concept of urban municipality is being used with concepts of urban renewal, regulation and revitalization. In this context, the emergence of the notion of urban transformation has begun to be discussed, especially with the increase in population in large cities and the emergence of infrastructure problems at this point, and it can be stated as the general name of government policies for redesigning the city. Urban transformation in Turkey, especially in the 2000s has been adopted as government policy with the aim of eliminating unplanned urbanization and infrastructure problems emerged in the beginning of the big city.
Keywords: Urban Transformation, legislation, zoning, municipality

GİRİŞ

Kentsel dönüşümün Türkiye açısından hukuki bir boyuta taşınması ve mevzuat ile düzenlenmesi yeni bir meseledir. Bu noktada çalışmada ilk olarak kentsel dönüşümün kavramsal çerçevesi irdelenecek ve akabinde kentsel dünüşümün hukuki boyutu ele alınacaktır. Bu bağlamda çalışma iki bölümden oluşacaktır. Birinci bölüm olan entsel dönüşüm kavramı başlığı, kentsel dönüşümün tanımı ve kısa bir şekilde Türkiye’deki tarihi gelişimi irdelenmeye çalışılacaktır. Çalışmanın ikinci bölümünde ise bu meselenin hukuki boyutu şu alt başlıklar altında irdelenecektir. Bunlar; Kentsel Dönüşüm Amacıyla Kullanılabilecek Yasal Düzenlemeler, İmar Kanunu ve Planlama, Hukuka Aykırı Yapılarla İlgili Düzenlemeler, Belediye Kanunu, Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Kanunu Tasarısıdır.

BİRİNCİ BÖLÜM: KENTSEL DÖNÜŞÜM KAVRAMI

Kentsel dünüşüm kavramı özellikle Amerika Birleşik Devletleri ve İngiltere’de ilk olarak tartışılmaya başlanılan br kavramdır. Bu kapsamda Şehirleşmenin artması, kalabalıklaşma ile ortaya çıkan çarpık kentleşme ve altyapı sorunlarının çözümünde ortaya atılan bir kavramdır.[2] Kentsel dönüşüm. Bu noktada dönüşüm kelimesi, canlandırma ve yenileme kelimeleri ile eş anlamda kullanılmaktadır.[3]
            Kentsel yenileme kavramı imar terimleri kitabında şu şekilde tanımlanmıştır. Buna göre; Kamu girişimi ya da yardımıyla, yoksul komşulukların temizlenmesi, yapıların iyileştirilmesi, korunması, daha iyi barınma, çalışma ve dinlenme koşulları, kamu yapıları sağlanması amacıyla, yerel tasar ve izlenceler uyarınca, kentleri ve kent özeklerinin tümünü ya da bir bölümünü, günün değişen koşullarına daha iyi çevre verebilecek duruma getirme”dir.[4]  Bu kapsamda görülmektedirki kentsel dönüşüm bir politikadır ve kentsel dönüşümün temel gayesi şehrin sorunlarını çözmektir.
Kentsel dönüşüm kavramı ile doğrudan bağlantılı bir diğer kavramında açıklanmasında fayda bulunmaktadır. Kentsel tasarım. Kentsel tasarım özellikle şehir planlaması, mimarlık, peyzaj mimarisi gibi alanların kesişim noktasında bulunan bir kavramdır.[5] Bu bağlamda; sınırları belli olan bir alanın çevre kalitesinin arttırılmasına yönelik bir kavramdır. Dolayısıyla kentsel tasarım, kentsel dönüşümün akabinde çevresel kalitenin arttırılmasında ortaya çıkmaktadır.[6]

İKİNCİ BÖLÜM: KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN HUKUKİ BOYUTU

2.1. Kentsel Dönüşüm Amacıyla Kullanılabilecek Yasal Düzenlemeler

Ketsel dönüşüm kavramının şehirleşmenin artması, kalabalıklaşma ve altyapı sorunlarının ortaya çıkması ile göndeme gelen bir kavram olduğunu çalışmanın ilk bölümünde belirttik. Bu noktada bir politka olan kentsel dönüşümün uygulanabilmesi bu politikanın bir hukuki altyapıya bağlanması ile mümkündür. Bu kapsamda çalışmanın bölümünde ketsel dönüşümün hukuki altyapısı irdelenecektir.

2.1.1. İmar Kanunu ve Planlama

Ülkemizde yaşanan temel altyapı sorunlarının başında plansız kentleşme gelmektedir. Bu noktada şehirlerde kalabalıkların artması ve imarı olsun veya olması izinsiz yapılaşma bu sorunun kaynağını oluşturmaktadır. İmar planında da diğer idari hizmetlerde olduğu gibi bir kamusal yarar amaçlanmaktadır.[7] Zira bir Danıştay karararında imar planı şu şekilde açıklanmıştır; “İnsan, toplum, çevre ilişkilerini kişi ve aile mutluluğu ile toplum hayatını yakından etkileyen fiziksel çevreyi sağlıklı bir yapıya kavuşturmak, yatırımları yer seçimlerini ve gelişme eğilimlerini yönlendirmek ve toprağın korunma ve kullanım dengesini en rasyonel biçimde belirlemek üzere hazırlanır.”[8]
            Özellikle İmar Kanunu’nun 18. Maddesi kentsel dönüşüm açısında izinli veya izinsiz yapıların kentsel dönüşüm politikası uyarınca bir araç olarak kullanılması mümkündür. Bu noktada ilgili yasanın 18/1. Maddesi gereği, idare maliklerin rızasına ihtiyaç olmadan düzenleme yapma imkanı sağlamaktadır. Bu noktada binaların plansız bir şekilde inşası halinde idare bu binaların düzenlemesini kolaylıkla yapabilecektir.[9]

2.1.2. Hukuka Aykırı Yapılarla İlgili Düzenlemeler

Plansız yapılaşma ve imar izni olmadan hukuka ayyırı yapılar şehirlerin en önemli problemlerinin başında gemektedir. Bu yapılaşmalar gecekondu olarak adlandırılmaktadır. Gecekondu ifadesi şu şekilde tanımlanmaktadır. “Bayındırlık ve yapı kurallarına aykırı olarak, gerçek ya da tüzel kamu ve özel kişilerin arsaları üzerine, arsa sahibinin isteği ve bilgisi dışında, izinsiz olarak yapılan, barınma ihtiyaçlarının devletçe ve şehir meclislerince karşılanamayan yoksul ya da dar gelirli ailelerin yaşadığı plansız, gelişigüzel yapılmış yapı statiği olmayan barınaklar”dır. [10]Gecekondu kavramı ayrıca 775 sayılı Gecekondu Kanunu’nun 2. maddesinde da tanımlanmıştır. [11]
Bu kapsamda kanun başkasının arazisine yapılan hukuka aykırı yapılaşmayı gecekondu kavramı içnde değerlendirmektedir. Zira başkasına ait arazilerdeki izinsiz yapılaşmada bu arazilerin büyük bir bölümün hazineye ait arazilerdir.[12] Buna karşın gecekondulaşma kavramı için bu tanımlama yetersiz kalmaktadır. Zira malikler kaçak olarak kat inşaları, imar planı olmayan bölgelerde çok katlı yapılaşma dagecekondulaşmanın bir parçasıdır. Buna karşın bu hususlar özellikle imar afları ile hukuka uydurulmakta ve kentin problemlerinin idari makamlarca arttırılmasına olanak sağlanmaktadır.
Gecekondu kavramı gecekonduların tasfiyesi ve tekrar inşasını engelleyebilmeyi amaçlamıştır. Buna karşın 1966 yılında yürürlüğe giren bu yasa amacının çok uzağında kalmıştır. Bunun temel sebebi yerel yönetimlerin çarpık kentleşmeye izinler ile hukuki meşruiyet sağlamasıdır. Plansız yapılaşmanın önüne geçmek için çıkarılan bir diğer yasa ise; 2981 sayılı İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785 Sayılı İmar Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında Kanundur. Bu kanun uyarınca, izinsiz yapıların islah edilmesi amaçlanmıştır. Bu yasanında kentsel dönüşümü sağlama olanağı bu noktada bulunmamaktadır. Zira bu kanun esas olarak bir imar affı kanunu olarak değerlendirilebiir. Zira izinsiz yapılar tasfiye yerine islah edilerek hukuka uygun hale getirilmektedir.[13]

2.1.3. 6306 Sayılı Kanun

Türkiye’de kentsel dönüşüm 6036 sayılı ve 1.05.2012 tarih ve 28309 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren “Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkındaki Kanun” ile sağlanmaktadır.[14] Bu yasanın çıkarılma amacı kanunun ilk maddesinde şu şekilde belirtilmiştir. Buna göre; “…afet riski altındaki alanlar ile bu alanlar dışındaki riskli yapıların bulunduğu arsa ve arazilerde, fen ve sanat norm ve standartlarına uygun, sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerini teşkil etmek üzere iyileştirme, tasfiye ve yenilemelere dair usul ve esasları belirlemek…”[15] Bu noktada kanunda belirtilen amaç kanunun kapsamını da belirlemektedir. Gerek afet riski alanları gerekse bu alanında dışındaki yapılaşmada kentsel dönüşüm yasası uygulama alanı bulabilecektir.[16]
Kentsel dönüşüm yasası ile ortaya çıkan temel kavramlar ise riskli alan, riskli yapı ve riskli yapı alanıdır. Kanunun tanımlar başlıklı 2. Maddesinde tanımlanmıştır. Buna göre, riskli alanZemin yapısı veya üzerindeki yapılaşma sebebiyle can ve mal kaybına yol açma riski taşıyan, Bakanlık veya İdare tarafından Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının görüşü de alınarak belirlenen ve Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca kararlaştırılan alanı ifade etmektedir.” Bu kapsamda bir yapı can ve mal güvenliğini tehdit edecek boyuta ulaşmış ise bu yapı riskli yapıdır ve doğrudan kentsel düşüm kapsamındadır.[17] Bu noktada kentsel dönüşüm yasası maliklerin iradelerini önemli bir noktaya koymuştur. Zira tahliye ve yıkımın gerçekleşmesinin malik eli ile olması arzu edilmektedir.[18] Malik kendi iradesi ile 60 gün içerisinde bu yıkımı gerçekleştirmemesi halinde idare durumu üstlenmektedir. Yine bu husus düzenleyen 6036 sayılı yasanın beşinci maddesinde malike kira yardımı da düzenlenmiştir. Zira maddenin lk bendinin ikinci cümlesi şu şekildedir. “Anlaşma ile tahliye edilen yapıların maliklerine veya malik olmasalar bile kiracı veya sınırlı ayni hak sahibi olarak bu yapılarda ikamet edenlere veya bu yapılarda işyeri bulunanlara geçici konut veya işyeri tahsisi ya da kira yardımı yapılabilir.”
Riski yapı kavramı da 6036 sayılı yasanın tanımlar başlıkla maddesinni d bendinde açıklığa kavuşturulmuştur. “Riskli alan içinde veya dışında olup ekonomik ömrünü tamamlamış olan ya da yıkılma veya ağır hasar görme riski taşıdığı ilmî ve teknik verilere dayanılarak tespit edilen yapıyı ifade etmektedir.” Rzaerv yapı alanı ise aynı hükmün c bendinde tanımlanmıştır. “Bu Kanun uyarınca gerçekleştirilecek uygulamalarda yeni yerleşim alanı olarak kullanılmak üzere, TOKİ’nin veya İdarenin talebine bağlı olarak veya resen, Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak Bakanlıkça belirlenen alanları, ifade etmektedir.” Riskli yapılar bakanlık tarafından uzman bir ekip kurularak tespit edilmetedir. Bu tespitin ölçüleri ise yapının can ve mal güvenliğini tehlikeye atması ve ekonomik ömrünü tamamlamasıdır.[19]

SONUÇ

Türkiye’de kentsel dönüşüm 6036 sayılı ve 1.05.2012 tarih ve 28309 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren “Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkındaki Kanun” ile sağlanmaktadır. Bu noktada 6036 sayılı kanunun uygulanması kentsel dönüşüm politkasının temel aracı ve hukuki dayanağıdır. Kentsel dünüşüm kavramı, kentsel yenileme, düzenleme ve canlandırma kavramaları ile kullanılmaktadır. Bu bağlamda kentsel dönüşüm kavramının ortaya çıkmasında özellikle büyük kentlerde kalabalığın artması ve altyapı sorunlarının da bu noktada ortaya çıkması ile tartışılmaya başlanılmış ve kentin tekrar dizaynı için hükümet politikalarının genel adı olarak belirtilebilir. Türkiye’de Kentsel dönüşüm de özellikle 2000’li yılların başında büyük kentlerde ortaya çıkan çarpık kentleşme ve alt yapı sorununun ortadan kaldırılması amacı ile devlet politikası olarak benimsenmiştir. Çalışma da du bu amaç doğrultusunda hukuki altyapının dayanakları irdelenmeye çalışılmıştır.

KAYNAKÇA

AÇMAZ, Melda, “Kentsel Tarım ve Peyzaj Mimarlığı: Güllük Kıyı Bandı Kentsel Peyzaj Tasarımı Çalışması”, Uluslararası 14. Kentsel Tasarım ve Uygulamalar Sempozyumu, MSÜ Yay. İstanbul 2003.
ALVER, Köksal. (2012). Kent İmgesi. Hece Yayınları. Ankara. 9-31
ATAÖV, Anlı ve Osmay, Sevin. (2007). Türkiye’de Kentsel Dönüşüme Yöntemsel Bir Yaklaşım, METU JFA 2007/2 (24,2) 57-82
AYATAÇ, Hatice, “Urban Design: A Key To Urban Regeneration”, Uluslararası 14. Kentsel Tasarım ve Uygulamalar Sempozyumu, MSÜ Yay. İstanbul 2003.
CAN, İslam. ve Çiçek, Cihat. (2012). Gecekondulaşma, Kentsel Dönüşüm ve TOKİ Konutlarının Ticarileşmesi: Kars Örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı:9. 37-61.
ÇOLAK, Nusret İ. (2014). İmar Planları, İmar Uygulamaları Ve İptal Davaları. İstanbul: XII Levha Yayınları.
ERGAN, Nevin. G.; Kütük, Biresen. Ş. ve Sağlam, Serdar. (2014). Kentsel Dönüşüm Politikaları ve Toplumsal Katılım, Kentsel Dönüşümün Sosyal Boyutu Sempozyumu 12.05.2014. İ.T.O. İstanbul. 159.
KALABALIK, Halil, İmar Hukuku, Seçkin Yay., Ankara 2002.
LAM, Kara, “Revitalisation From The Inside Out: The Attempts To Move Towards An Urban Renaıssance”, The Cıtıes Of The United States And The United Kingdom Connecticut Journal of International Law, Fall 2003.
ÜNAL, Erol - Duyguluer, Feridun - Bolat, Ersin, İmar Terimleri, TODAİE Yay., Ankara 1998.



[1] İzmir Barosu, hukuktez.com, kaanmahmuterdem@gmail.com.
[2] Lam, Kara, “Revitalisation From The Inside Out: The Attempts To Move Towards An Urban Renaıssance”, The Cıtıes Of The United States And The United Kingdom Connecticut Journal of International Law, Fall 2003, s.164.
[3] Kalabalık, Halil, İmar Hukuku, Seçkin Yay., Ankara 2002, s.63.
[4] Erol, Duyguluer, Bolat,  İmar Terimleri, TODAİE Yay., Ankara 1998, s. 103.
[5] Ayataç, Hatice, “Urban Design: A Key To Urban Regeneration”, Uluslararası 14. Kentsel Tasarım ve Uygulamalar Sempozyumu, MSÜ Yay. İstanbul 2003
[6] Açmaz, Melda, “Kentsel Tarım ve Peyzaj Mimarlığı: Güllük Kıyı Bandı Kentsel Peyzaj Tasarımı Çalışması”, Uluslararası 14. Kentsel Tasarım ve Uygulamalar Sempozyumu, MSÜ Yay. İstanbul 2003., s.71.
[7] Kalabalık, Halil, İmar Hukuku, Seçkin Yay., Ankara 2002, s. 63-64.
[8] Danıştay, 6. D., T. 21.6.2000, E. 1999/1533, K. 2000/4161, (www.kazanci.com.tr)
[9] İmar Kanunu 18/1. Madde; İmar hududu içinde bulunan binalı veya binasız arsa ve arazileri malikleri veya diğer hak sahiplerinin muvafakatı aranmaksızın, birbirleri ile, yol fazlaları ile, kamu kurumlarına veya belediyelere ait bulunan yerlerle birleştirmeye, bunları yeniden imar planına uygun ada veya parsellere ayırmaya, müstakil, hisseli veya kat mülkiyeti esaslarına göre hak sahiplerine dağıtmaya ve re'sen tescil işlemlerini yaptırmaya belediyeler yetkilidir.
[10] Ünal, Duyguluer, Bolat, s. 39.
[11] “imar ve yapı işlerini düzenleyen mevzuata ve genel hükümlere bağlı kalınmaksızın, kendisine ait olmayan arazi veya arsalar üzerinde, sahibinin rızası alınmadan yapılan izinsiz yapılar kastedilmektedir
[12] Kalabalık, Halil, İmar Hukuku, Seçkin Yay., Ankara 2002, s. 479.
[13] Ataöv, Anlı ve Osmay, Sevin. Türkiye’de Kentsel Dönüşüme Yöntemsel Bir Yaklaşım, METU JFA 2007/2 (24,2), 2007, s.59.
[14] Çolak, Nusret İ. İmar Planları, İmar Uygulamaları Ve İptal Davaları. İstanbul: XII Levha Yayınları, 2014, s.28.
[15] 6036 sayılı Kanunun 1. Maddesi.
[16] Can, İslam. ve Çiçek, Cihat. Gecekondulaşma, Kentsel Dönüşüm ve TOKİ Konutlarının Ticarileşmesi: Kars Örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı:9, 2012,  s. 41
[17] Alver, Köksal, Kent İmgesi. Hece Yayınları. Ankara, 2012, s. 9-31
[18] Malik iradesi başvurulan ilk adımdır. Malik tahliye ve yıkımı kendi eli ile gerçekleştirmez ise idare duruma el almaktadır. Zira bu husus 6306 sayılı yasanın 5. Maddesinde şu şekilde açıklanmıştır:” Riskli yapıların yıktırılmasında ve bunların bulunduğu alanlar ile riskli alanlar ve rezerv yapı alanlarındaki uygulamalarda, öncelikli olarak malikler ile anlaşma yoluna gidilmesi esastır.” Maddenin üçüncü bendi ise; “Uygulamaya başlanmadan önce, riskli yapıların yıktırılması için, bu yapıların maliklerine altmış günden az olmamak üzere süre verilir. Bu süre içinde yapı, malik tarafından yıktırılmadığı takdirde, yapının idari makamlarca yıktırılacağı belirtilerek ve tekrar süre verilerek tebligatta bulunulur.” Şeklinde düzenlenmiştir.
[19] Ergan, Nevin. G.; Kütük, Biresen. Ş. ve Sağlam, Serdar. (2014). Kentsel Dönüşüm Politikaları ve Toplumsal Katılım, Kentsel Dönüşümün Sosyal Boyutu Sempozyumu 12.05.2014. İ.T.O. İstanbul. 159.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KARAR İNCELEMESİ ÖDEV ÖRNEĞİ

ÖRNEK YÜKSEK LİSANS TEZ ÇALIŞMASI

TÜRKİYE'DE ELEKTRİK DAĞITIMININ ÖZELLEŞTİRİLMESİNİN NEDENLERİ VE AMAÇLAR ÖZELLEŞTİRMEDE TEDAŞ ÖRNEĞİ